Lördag 20 oktober startade vi vår studieresa till Hallandsåsen och det pågående tunnelbygget. Programmet för dagen hade vår reseledare Bo Lindqvist planerat in i minsta detalj med ett antal intressanta och minnesrika besök längs resvägen. |
|
|
|
Byholma fd flygbas |
|
|
|
På denna, sedan några år tillbaka, nedlagda flygbas finns numera stora delar av resultaten efter stormarna Gudrun och Per upplagt längs med huvudbanan. |
|
På platsen möttes vi av sakkunnig guide och vi fick en intressant orientering om och rundtur med bussen genom det enorma virkesupplaget. |
|
Upplaget, som på plats, består av 12 stycken, 2000 m långa och 13 meter höga ”rader” av timmerstockar, vilket ger en helt otrolig bild av stormarnas härjningar och aningar om de arbeten som enskilda skogsägare har haft och har i sina skogar! |
|
|
|
Efterlängtat kaffe och fralla till de morgonpigga deltagarna och sedan i bussen mot södra sidan av Hallandsåsen och fortsättning på resan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tunnelarbetet genom Hallandsåsen |
|
|
|
Inför resan hade jag, och säkert många av deltagarna, funderat på ”vad som händer vid och i tunneln” då informationen i press och via TV det senaste året varit ganska begränsad. |
|
|
|
På plats vid arbetsplatsen ”Hallandsås” möttes vi av, utöver de kamrater som anslöt sig på plats, av sedan 2004 projektledare Håkan Asmoarp, som hade en mycket intressant och informativ genomgång om projektets bakgrund, planering och genomförande. |
|
|
|
Några valda delar ur informationen: |
|
aa-aaHallandsås – en urbergshorst |
aa-aa8600 m dubbla spår (två tunnlar) |
aa-aaEn tunnel åt gången |
aa-aaSprucket berg med lera och vatten |
aa-aaUtveckling av nya tekniker bland annat en sk Tunnel- |
aaaaaborrmaskin (TBM), frysning av berg |
aa-aaÖkad kapacitet från 4 till 24 tåg/h |
aa-aaReducerar behov av vägtransporter |
aa-aaKostnad 7,5 miljarder |
aa-aaLivslängd 150 år |
aa-aaDygnet runtverksamhet |
aa-aa26000 besökare sedan februari 2006 |
aa-aaProjektet skall vara klart 2012 |
|
Efter genomgången fick vi möjlighet att göra ett besök i utställningslokalen och där få ytterligare information om tunnlarnas sträckning i terrängen samt se en detaljerad modell av TBM. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Borren har en diameter av 10,2 m, borrar 2,2 m i varje etapp (250 m3 lösvolym berg), är arbetsplats med alla krav på säkerhet som detta kräver samt efter hand som borrningsarbetet pågår en fungerande infrastruktur hela vägen bakåt ut ur tunneln! |
|
En stor utmaning, bland många, är tekniken med att frysa delar av berget, för att kunna borra genom den sk Möllebackzonen, vilket är ett 300 m brett uppsprucket berg med mycket vatten. |
|
Intresset för tunnelarbetet var stort och vi fick svar på många av våra frågor.
Bo Lindqvist framförde vår uppskattning över besöket samt ett stort tack till personalen för det sätt på vilket vi blev mottagna! |
|
|
|
|
|
|
|
Till denna del av resan hade generalen Karl Gustav Ståhl särskilt inbjudits och vi fick förmånen att få en kortfattad och personlig presentation: |
|
|
|
aa-aaVärnplikten vid Ing 2 1939 |
|
|
aa-aaFänrik vid Ing 2 1941 |
|
|
aa-aaGST 1953 |
|
|
aa-aaÖverstelöjtnant Ing 2 1963 och tjänsteförrättande chef för
Ing 2 1964 |
aa-aaÖverste och FN-tjänst Cypern 1964-65 för en svensk bataljon (~1000 man) |
aa-aaFörsvarsattaché USA/Canada (6 år) |
|
|
aa-aaGeneral 1972 vid FMV |
|
|
aa-aa1982-85 Biträdande generalsekreterare FN och med uppgifter på Golanhöjderna med övervakning av vapenstilleståndet Israel-Syrien |
|
|
|
Ing 2 Kamratförening har numera äran att, som hedersmedlem, hälsa Karl Gustav välkommen till vår förening. |
|
|
|
Lunch på Hovs Hallar |
|
|
|
|
|
Lunchen var beställd och avnjöts på restaurant Hovs Hallar, vilken ligger längst ut på Bjärehalvön med en vidunderlig utsikt över havet. |
|
|
|
Flygmuseet fd F10 |
|
Högt tempo och vidare till flygmuseet som har sina lokaler i byggnader som tidigare tillhört F10. |
|
Vi möttes av kunnig och entusiastisk guide och blev visade runt bland ett stort antal flygplan med varierande ålder. |
|
Under besöket erbjöds deltagarna att prova flygning i flygsimulator. Utmaningen antogs av några och med varierande flygresultat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Avslutningsvis – |
|
Ett stort tack till Bo Lindqvist från alla oss deltagare för en intressant och minnesrik resa!! |
|
|
|